Influencers hun succes op social media
Geschreven door: Anne Maurits
Influencer video marketing en het succes hiervan op social media: hoe doen ze het?
Online goed zichtbaar zijn. Het is de droom van elk bedrijf. Marketing- en communicatieprofessionals en social media experts kunnen je daarmee een eind op weg helpen. Ondanks dat, spannen influencers nog altijd de kroon. Maar wat bepaalt influencers hun succes op social media?
De opkomst van video
Het is je vast niet ontgaan dat video’s gigantisch populair zijn op sociale media. Waar Facebook vroeger vol stond met statussen en foto’s, kom je nu volop filmpjes tegen. Dat is een ontwikkeling van alweer een tijdje terug. Wat recenter zijn er ontwikkelingen te zien op een nieuwere app en LinkedIn.
Lees hier wat de voordelen zijn van video ten opzichte van andere media.
TikTok gaf video een boost
In 2017 werd TikTok geïntroduceerd als nieuwe sociale media app. Het is ongekend hoe snel deze app populair werd. Binnen no-time waren er duizenden TikTok-gebruikers. Instagram zag dit ook gebeuren en vroeg zich terecht af wat het succes was achter de app.
Het antwoord: korte, leuke video’s met een pakkend muziekje eronder. Dit is waar het begon en waar TikTok groot mee is geworden. Inmiddels, vijf jaar later, zijn er ook andere korte video’s te vinden. Van sketches tot uitlegvideo’s en video’s met een marketingdoel.
Ook op LinkedIn steeds meer video
Als je dit leest, denk je misschien aan mooie Instagram modellen en influencers die sponsordeals hebben. Maar ook op een platform als LinkedIn vind je tegenwoordig steeds meer video’s. En ook dat leidt tot de opkomst van influencers, maar dan met een net andere insteek. Zij proberen zichzelf te verkopen als bijvoorbeeld ondernemer. Wat blijkt? Het werkt. Sommige LinkedIn-gebruikers blijf je voor je gevoel tegenkomen.
Waarom is video een succes op social media?
Het werkt. Daar is geen discussie over mogelijk. Maar waarom werkt video zo goed? Video heeft drie grote voordelen.
De snelheid van online
Sociale mediagebruikers zijn lui en verwend. Dat klinkt niet zo aardig, maar het is waar. Ga maar eens bij jezelf na. Als jij even lekker op Instagram of Facebook wilt scrollen, heb je waarschijnlijk geen zin om een artikel te lezen. Wat is wél lekker makkelijk en leuk? Juist, een video.
Video faciliteert creativiteit
Je kunt veel meer laten zien, vertellen of uitleggen met een video dan met een platte tekst. Kleuren, muziek, specifieke beelden. Jij kunt een video zo uniek maken als je zelf wilt. Is jouw video bijzonder of uniek genoeg? Grote kans dat de kijker hem even deelt met een vriend.
Zo veel interactie!
Een van de belangrijkste redenen waarom video’s viraal gaan op sociale media: commentaar. Elke influencer of succesvolle videomaker spoort aan om te reageren onder een video. Ze vragen bijvoorbeeld wat jij ergens van vindt óf ze zeggen iets opvallends. Bedrijven doen dit ook door bijvoorbeeld te vragen: “Welk design vind jij mooier; 1 of 2?”. Als er wordt gereageerd onder een video, krijgen steeds meer mensen hem te zien.
Van bedrijf tot influencer
Influencers hun succes op social media komt tegenwoordig dus voornamelijk door video. Er zijn tal van bedrijven die aan het experimenteren zijn met video op bijvoorbeeld Instagram. En met succes! Jouw bedrijf kan dat ook.
Wil je hier meer over weten of met ons sparren over de mogelijkheden? Neem contact met ons op!