Op 5 manieren een infographic inzetten

Infographic 5 Manieren
Gepubliceerd op: 20-12-2022

Geschreven door: Anne Maurits

Op 5 manieren een infographic inzetten!

In een vorige blog hebben we uitgelegd wat een infographic precies is en waarom je deze zou moeten gebruiken. Nu gaan we verder in op het gebruik van een infographic. Je kunt minstens op 5 manier een infographic inzetten. 



Van marketing tot interne communicatie

Een infographic is dus een tool waarmee data, informatie of kennis op een interessante manier wordt overgebracht. Daarbij wordt gebruikgemaakt van zowel tekst als beeld. Dat klinkt als een handig hulpmiddel! Maar nu blijft de vraag: wanneer zet je dit hulpmiddel idealiter in?

 

Een rapport presenteren

Met een infographic kun je op een overzichtelijke manier complexe informatie weergeven. Dit komt goed van pas in het ondernemerschap. Stakeholders zijn bijvoorbeeld benieuwd naar jouw jaarcijfers. Waar welk getal vandaan komt en wat deze cijfers precies betekenen, kun je uitvoerig toelichten in een rapport. Niet iedereen kan en wil een dergelijk rapport echter lezen. Daarom is het beter om je cijfers toe te lichten in een korte presentatie. Een infographic kan hier uitstekend bij helpen. 

 

Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de resultaten van een belangrijk onderzoek of marketingprestaties van het afgelopen kwartaal!

 

Je product of dienst toelichten

Dit heeft alles te maken met marketing. Jij wilt jouw dienst of product verkopen en hiervoor is het belangrijk om jouw doelgroep te boeien. 

 

Stel jouw product heeft:

  • unieke functies;
  • een bijzondere lay-out;
  • of een interessant of duurzaam ontwikkelproces.

 

Dit is een Unique Selling Point (USP) en daar kun je uitstekend mee adverteren. Bovengenoemde voorbeelden kun je goed toelichten in een infographic. Neem voorbeeld 1: unieke functies. Beeld jouw product af in het midden van je infographic. Teken pijlen vanuit elk bijzonder aspect naar buiten toe. Aan het einde van de pijl geef je een korte uitleg over wat dit onderdeel doet en kan. Zo som je op een speelse manier op waarom jouw doelgroep het product moet kopen. 

 

Tip: zorg dat de infographic het juiste formaat heeft voor LinkedIn en Instagram. Infographics met productspecificaties doen het namelijk erg goed op social!

 

Werknemers informeren 

Naast iemand overtuigen of enthousiasmeren, kun je infographics ook perfect inzetten als je wilt informeren. 

 

Interne communicatie is complex en kan overzichtelijk worden naarmate je een groter bedrijf hebt. Juist dan is het belangrijk om je werknemers op de hoogte te stellen en te houden van wat er in het bedrijf speelt. 

 

  • Verandert er iets aan de manier van werken? 
  • Heeft de directie een nieuwe visie? 
  • Zijn er doelen gesteld voor het bedrijf voor aankomend jaar? 
  • Gaan jullie met een nieuw systeem werken? 

 

Dit zijn allemaal voorbeeld van momenten waarop je helder moet communiceren met je personeel. Een infographic kan hierbij helpen. Zet deze online op het intranet of laat hem printen en ophangen in de kantine. Een mooie en overzichtelijke visual zal ervoor zorgen dat meer medewerkers de moeite nemen om de informatie op te slaan.

 

Als korte handleiding

Stap voor stap iemand instrueren kan gemakkelijk met behulp van een infographic. Denk hierbij aan instructies voor werknemers óf eindgebruikers van je product of dienst. 

 

Voor werknemers

Een digitale infographic kan monteurs helpen hun werk te doen. Zo kunnen zij op locatie de juiste informatie raadplegen en stapsgewijs te werk gaan. Om maar een voorbeeld te noemen!

 

Voor eindgebruikers

Wanneer een klant jouw software of product heeft gekocht, kan het handig zijn om extra informatie mee te sturen. Dit kan een infographic zijn die je per mail opstuurt. Je kunt hierin een stappenplan kwijt of andere nuttige informatie.

 

Complex proces uitleggen 

Tenslotte willen we de nadruk leggen op een complex proces eenvoudig uitleggen. Vaak komen infographics goed van pas wanneer er software of een logistiek proces uitgelegd moet worden.

 

Voor logistieke processen moet soms namelijk draagvlak worden gecreëerd. Men wil weten hoe iets in zijn werk gaat en waarom. Van wie wordt wat verwacht en hoelang duurt het proces van A tot Z? Het kan handig zijn om dit proces stap voor stap uit te leggen in een infographic en dit in een centrale ruimte te hangen, op intranet te plaatsen of te verspreiden onder de juiste mensen. 

 

Op welke manier ga jij infographics inzetten?

Net als bij een animatie video kun je een infographic voor veel doeleinden gebruiken. Wij namen je mee hoe je op 5 manieren een infographic in kunt zetten. Spreekt een van deze voorbeelden je aan en wil je hier meer over weten? Of heb je zelf een ander idee voor een infographic? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je graag bij het realiseren van jouw plannen.