Hoe lang moet een animatie duren?
Geschreven door: Anne Maurits
Hoe lang moet een animatie duren?
Een animatie video is breed inzetbaar en kan verschillende doelen hebben. Maar hoe lang moet een animatie duren? Wij leggen je uit hoe je dit het best kunt bepalen.
Welke factoren spelen er mee in de lengte van een video?
Voordat we ingaan op regels of tips, is het belangrijk om over een aantal zaken na te denken. De lengte van je video wordt namelijk deels bepaalt door het soort en de doelgroep van de animatie.
Wat voor soort animatie wordt het?
Er is een grote verscheidenheid aan (animatie) video’s. Je kunt video inzetten voor bijvoorbeeld marketingdoeleinden, interne communicatie of employer branding. De lengte van de video pas je hierop aan. Stel jezelf ten minste twee vragen voordat je begint met het maken van een video:
Wat is het onderwerp van je animatie video?
Is het een ingewikkeld onderwerp dat je uitvoerig moet uitleggen? Of wil je een product aanprijzen en verkopen? Bij een uitleg zal je meer tijd nodig hebben dan bij een verkooppraatje.
Wat is de tone of voice van je animatie?
Wil je opvallen, eruit springen en indruk maken? Grote kans dat de tone of voice van jouw video opgewekt en enthousiast is. Dit zorgt er automatisch voor dat er wat sneller wordt verteld en dat ook plaatjes of woorden sneller en korter in beeld komen. Een rustige sfeer of tone of voice betekent daarom ook vaak dat je langer de tijd nodig hebt.
Voor wie is de animatie bedoeld?
Ook jouw doelgroep bepaalt voor een groot deel hoe lang je animatie moet duren. Dat kun je opsplitsen in twee categorieën:
Wie wil je bereiken?
Jongeren hebben een kortere spanningsboog dan volwassenen. Maak voor hen dus een korte video! En mensen die voorkennis hebben over het onderwerp, hebben minder uitleg nodig dan leken. Het is handig om over zulke dingen na te denken.
Op welk kanaal publiceer je?
Dit spreekt redelijk voor zich. Op een website kun je een langere video kwijt dan op TikTok of Instagram!
Onze tips voor de lengte van jouw animatie
Als je bovenstaande zaken hebt overwogen, hebben wij ook nog wat tips.
Houd het kort, maar laat niets weg
Mensen hebben het over het algemeen druk en nemen weinig tijd voor het kijken van volledige video’s. Korte, duidelijke video’s werken dus het best. Maar let op! Korter is niet altijd beter. Niks is vervelender dan een video afkijken om vervolgens nog met vragen rond te lopen. Durf dus de tijd te nemen om iets uit te leggen.
Tip: schrijf van tevoren op wat er écht in de video terug moet komen.
Splits video’s op
Vind je onze eerste tip ingewikkeld? Ga eens na of je niet te veel in één video wil vertellen. Het zou best kunnen dat er eigenlijk twee onderwerpen verstopt zitten in je animatie. Splits je video dan op in twee video’s. Houd altijd vast aan één onderwerp per video. Dan wordt de video ook niet zo snel te lang.
Geen onnodige zaken benoemen
Het is oké om een wat langere video te maken als dat nodig is. Het is niet oké om een lange video te maken omdat je een introductie hebt van 15 seconden. Mensen zullen binnen de eerste paar seconden al afhaken. Begin je video dus gelijk met interessante content en mijd irrelevante extra’s.
De lengte van een animatie: 3 categorieën
Dus… hoe lang moet een animatie duren? Wij raden onze klanten altijd een video aan van 30, 60 of 90 seconden. We leggen kort uit wanneer je welke het beste kunt gebruiken.
Je kunt ook gelijk wat voorbeelden bekijken!
30 seconden
Een animatie video van 30 seconden is meestal catchy en snel. Onze klanten gebruiken dit vaak wanneer zij een product of dienst willen promoten. Je hebt in 30 seconden genoeg tijd om een probleem te schetsen, een oplossing aan te bieden en een call to action toe te voegen.
60 seconden
Onze uitlegvideo’s zijn vaak rond de 60 seconden. Binnen een minuut kun je meer uitleggen en laten zien dan je zou verwachten. Laat bijvoorbeeld alle functionaliteiten van een nieuw product zien of neem je doelgroep mee in het productieproces. Vergeet niet om Unique Selling Points te noemen!
90 seconden
Een animatie van 90 seconden is meestal een instructievideo. Jouw doelgroep is dan al sterk betrokken bij jou of jouw product of dienst. De eindgebruiker van jouw software heeft bijvoorbeeld duidelijke instructies nodig over het gebruik ervan. Lange instructievideo’s worden echter ook gebruikt om eigen medewerkers te informeren of onderwijzen.
Meer weten? Neem contact met ons op!