5 redenen om een infographic te gebruiken
Geschreven door: Anne Maurits
5 redenen om een infographic te gebruiken
Wanneer je een bedrijf begint, ben je voornamelijk bezig met de core business van jouw onderneming. Op dat moment ben je nog iets minder bezig met (marketing)communicatie en de verschillende vormen hiervan. Eén van de middelen die je kunt inzetten binnen je onderneming, is de infographic. Hier zijn 5 redenen om een infographic te gebruiken.
Wat is een infographic?
Een infographic is een tool waarmee data, informatie of kennis op een interessante manier wordt overgebracht. Vaak is een infographic een schema dat lijkt op een grote flyer. Er wordt dus gebruik gemaakt van zowel tekst als beeld. Op die manier wordt ingewikkelde informatie op een begrijpbare manier uitgelegd. Een infographic kan offline worden gebruikt (dan lijkt het dus meer op een poster), maar nog beter is het om deze online in te zetten.
Waarom gebruiken?
Er zijn verschillende redenen om een infographic te gebruiken. Enerzijds doe je dit om je marketingdoelstellingen te behalen. Anderzijds doe je dit om in de behoefte van je doelgroep te voorzien. Wij zetten 5 redenen om een infographic te gebruiken op een rij. Hierbij gaan we in op de marketingkant én de doelgroepkant.
1. Snel een duidelijk en overzichtelijk geheel
Niets is in communicatie zo belangrijk als duidelijkheid en overzicht. Drukke afbeeldingen of lange en warrige teksten? Dat gaat niet werken. Een (goed gemaakte) infographic biedt het nodige overzicht. Je ziet in één oogopslag waar welke informatie te vinden is. Jouw doelgroep neemt hierdoor snel de informatie in zich op. Dit zorgt er gelijk voor dat jouw bedrijf beter gewaardeerd wordt. Frustratie over onduidelijkheden maakt plaats voor waardering voor een goed verhaal.
2. De ideale combinatie van tekst met beeld
Een voordeel voor niet alleen jouw publiek, maar ook voor jouzelf. Mensen zijn visueel ingesteld. Beelden zijn vaak duidelijker, begrijpelijker en blijven beter hangen. Combineer een goed, pakkend beeld met een duidelijke en korte uitleg en je hebt een perfect communicatiemiddel. Je doelgroep zal je dankbaar zijn, want zij snappen snel wat jij bedoelt. Jij bent echter ook blij, omdat jouw boodschap goed overkomt!
3. Je trekt met een infographic de aandacht
Jij wilt aandacht! Je hebt een mooi product of fantastische dienst en iedereen zou hier vanaf moeten weten. En eerlijk is eerlijk, met slechts een nieuwsbericht kom je niet zo ver. Ondanks dat je in een artikel veel nuttige informatie kwijt kan, wil dat niet zeggen dat jouw verhaal bij je doelgroep komt. Hiervoor moet je ze ergens mee lokken. Je kunt bijvoorbeeld ergens een gave afbeelding plaatsen en dan je doelgroep doorverwijzen naar je artikel. Nog beter is het om alles in één te verpakken. Met een infographic kun je echt uitpakken. Pakkende titels, mooi kleurgebruik, opvallende plaatjes en slim gepositioneerde stukjes tekst. Daarmee trek je ongetwijfeld de aandacht.
4. Infographics vergroten je naamsbekendheid
Als bedrijf wil je groeien, meer klanten aantrekken en stappen maken. Een infographic kan jou hier uitstekend bij helpen. Dit komt doordat een infographic zeer goed deelbaar is op sociale media. Mooie, overzichtelijke en informatieve schema’s zijn online onwijs populair. Ziet iemand jouw infographic op bijvoorbeeld instagram en is hij hier enthousiast over? Grote kans dat hij hem even deelt met zijn vrienden of zelfs in zijn story. Hierdoor zien al gauw honderden mensen jouw communicatie-uiting. Uiteraard is jouw infographic volledig in de huisstijl van jouw onderneming gemaakt, inclusief logo. Zichtbaarheid en naamsbekendheid gegarandeerd!
5. Infographics zijn goed voor SEO
Het gebruik van afbeeldingen in je communicatie, verbetert je vindbaarheid online. Dat wil zeggen dat je hoger scoort in zoekmachines als Google. Nu is een infographic van nog meer toegevoegde waarde dan een simpele afbeelding. We hadden het net al over hoe goed een infographic deelbaar is. Als jouw infographic op meerdere plekken en platformen te vinden is, ontstaan er ook meer backlinks naar jouw website. Daarnaast hecht Google veel waarde aan ‘goede’ content én doet het ertoe hoe lang jouw bezoekers op je website blijven plakken. Allemaal zaken waar een infographic aan bijdraagt.
En? Ga jij infographics gebruiken?
Hebben deze redenen jou al overtuigd om infographics in te gaan zetten? Wij hopen van wel! Uiteraard is het een hele kunst om een (goede!) infographic te maken. Er zijn allemaal handige programma’s die jou hierbij kunnen helpen. Denk aan Canva, Vistacreate, Visme of Infogram bijvoorbeeld! Uiteraard kunnen wij ook voor jou aan de slag! Neem een kijkje op onze infographic-pagina.
In een volgende blog gaan we in op waarvoor je een infographic allemaal kunt gebruiken. De mogelijkheden zijn eindeloos!